A pizza to die for...

 

 

Har precis kommit hem från Italien, och där har man så klart frossat i god mat. Och något de kan där nere är ju pizza. I många år har jag haft en favorit i Lucca som heter Da Felice. De har haft öppet i över hundra år och från sin vedeldade ugn serverar de helt fantastisk pizza. Det är ett litet ställe med bara få sittplatser så här går det mycket take away och varje gång man går förbi så står det lyckliga människor på gatan och mumsar i sig. Jag har älskat detta ställe i flera år, så döm om min förvåning när jag nu lyckats finna ett ännu bättre.

I Glenn Strömbergs kära stad Bergamo ligger Sant’Orsola och de har nu övertagit tronen i min pizzavärld. Detta är en mer modern pizzeria och har inte alls samma charm som Da Felice, men pizza kan dom minsann laga. Och även om de inte har hundra på nacken så pratar vi ändå om en familj som är inne på tredje generationen pizzabagare. Menyn har en blandning av klassiker och egna kompositioner. Jag kan rekommendera Scarpariello med cherrytomat, buffelmozzarella, parmesan och basilika. Ljuvlig!!  Pizzan var perfekt, med bra deg med där härliga ”segheten” i crusten, perfekt balans i tomaterna och en ton av rök från vedugnen. Hela menyn och med info hittar du på http://www.santorsola.info.

Ju äldre jag blivit desto bättre har jag blivit på att hålla mig till den gyllene pizzaregeln keep it simple. Om någon för tjugo år den hade sagt åt mig att beställa en Margherita så hade personen i fråga idiotförklaras illa kvickt. Inspirerad av svenska pizzerior så skulle man då minst ha oxfilé, bearnaise, kebab och banan på pizzan. Vansinne. Men jag har dessvärre en guilty pleasure och det är ananas på pizza. För några år sen drev jag ett hotell med en italiensk restaurang, och min smak för detta omtalades av vår stolta italienska kökschef som sinnessjukdom. ”Come on boss, it’s pizza, not a dessert”. Därmed inte sagt att man  inte får crazy kombinationer även i Italien, men man bör hålla sig från att beställa dem. Pizza med pommes frites på ser man ibland på menyer i Italien och det är ju något man helst undviker …

Dela gärna med er av era tips på pizza, bästa pizzerian eller den märkligaste pizzan.

Sist en bild i avdelningen weird but good: Pizza al limone

 
 
Bergamo - Italien - Lucca - comfort food - pizza - resor