Burgare

 
 
 
Igår blev det burgare på grillen med hembakat bröd och fries.En klassiker som alla i familjen älskar. Burgaren gjorde jag på högrev som jag malde själv, och brödet var detta: http://www.koket.se/myllymakis-hembakade-hamburgerbrod
Mina fries gör jag Heston Blumenthal style, dvs triple cooked. De är helt fantastiska, men lite tidskrävande. Du skär potatis i ca en halv cm tjocka fries, så kokar du dem i salt vatten till de är helt färdigkokta. Sen kyler du ner de på galler i kyl eller helst frys i ca en timme. Så friterar du de på 160 grader till de precis börjar få färg. Så kyler du dem igen i ca en timme eller fram till du ska servera. Då kör du upp fritösen till 180 grader och friterar till de är perfekta och krispiga. 
Burgaren gör man så klart på grillen, med massor av rök, och på den har man givetvis en passande ost. Jag ska erkänna att jag är svag för sådan där burgerost med skrattande ko på som man köper i affären... Annars är ju cheddar eller mögelost också ljuvligt. Ibland slår jag på stortrumman och gör min egen burgerost, men det receptet får komma en annan dag.
Jag är ganska spartansk av mig när det gäller burgare och vill inte ha någonting annat än ost och en god burgerdressing på. Dressingen gör jag oftast av majonnäs, lite ketchup, finriven parmesan och lite socker. Ibland blandar jag i lite msg i pulverform (kontroversiellt kanske, men fantastiskt gott).
 
 
 
 
 
 
 
 
burger - fries - grill - hamburgare - heston blumenthal - pommes frites