Färskt bröd och smör

 

 

Nybakat bröd med gott smör är något av det bästa som finns. Mattias Dahlgrens mästerliga bok  Det Naturliga Köket startar med en härlig historia och recept på färskt bröd med smör som verkligen visar hur något så enkelt kan vara så gott. Boken rekommenderas för övrigt varmt.

Dessvärre får jag inte alltid tid till det, men på helgen försöker jag alltid fixa ihop lite gott hembakat till familjen. Egentligen är bakning inte helt min grej, det är något med att alla mått ska vara så exakta som inte helt passar min något ostrukturerade personlighet… Men gott är det, så då får man bara bita ihop och baka ibland.

Helst skulle man ju vilja vara en sån där surdegsfantast, men jag tycker det är så tidskrävande med jäsningen. Då är dessa baguetter mycket enklare, och extremt goda. Man slipper knåda, och de jäser över natten.  Så här gör du för att få familjens beundran på lördag morgon:

Blanda ihop 700 g vatten, 25 g salt, 900 g mjöl och 7 g torrjäst. Rör ihop till en degliknande smet, täck med plastfolie och låt stå på köksbänken över natten. På morgonen går du upp en timme innan familjen och tömmer degen på mjölat bord. Så viker du den dubbel på längden och på tvären och jäser under duk i ca 45 min. Ugnen sätter du på 250 grader och när degen jäst färdigt så skär du den i mindre bitar och format till baguetter som sätts i ugnen i ca 12-14 min beroende på hur stora du gör dem.

Sen serverar du med valfritt pålägg och inkasserar beundrande blickar från de som får glädjen av att smaka

Jag gillar när de blir lite brända i kanterna som på bilden, det ger lite mer karaktär till dem, men det är ju smak och behag.

 
 
 
 
bakning - bröd