Hemgjord bacon del 2, rökt och klart

Jag har ju ett baconprojekt gående, och nu är den äntligen klar. Efter att jag låtit den ligga i min bourbon saltlag i 2 dygn så hängde jag den i ett kylskåp i 4 dagar för att torka ut ordentligt. 
Sen var det dags att röka, och jag gick för varmrökning. Röken stod på ca 100 grader, och den fick ligga där till innertemperaturen var 65 grader. Jag rökte den med spån från whiskeytunnor som jag hade hemma. Sen var det bara att skära upp och provsmaka. Domen är att den hade en riktigt fin röksmak och en ton av bourbon som gav en bra sötbalans till det salta. Very happy, och kommer garanterat göra det igen. Om jag ska göra något annorlunda nästa gång så tror jag att jag ska försöka få rökt på lägre värme så att den kan stå ännu längre i röken och få kraftigare smak. 
 
 
 
bacon - hemgjort - hemlagat - matprojekt