Oxsvansragu, minimum arbete maximum smak

Jag fullkomligt älskar oxsvans, det är något av det möraste kött man får tag på och det smälter verkligen i munnen när det är riktigt tillagat. Många tänker säkert att detta är krävande mat som tar lång tid. Tid tar det, men det är långt ifrån krävande, i alla fall om man tillagar den som jag.
Innan jag la mig igår spenderade jag tio minuter på förberedelser, och ikväll är middagen stort sett serverad när jag kommer från jobbet.
 
Detta gjorde jag:
 
Stekte oxsvans (8-9 bitar) med 1 lök och 8 hela vitlöksklyftor med skal i pannan, och hällde över i en gryta.

Pudrade över salt, peppar och 2 msk vetemjöl och fräste lite till, så täckte jag det med buljong och rödvin.
 
I med lagerblad och lite timjan, och så in i ugnen på 80-90 grader. 

Där får den stå hela natten och fram till jag kommer från kontoret idag. Enkelt och smidigt!
 
     
 
gryta - gryträtt - köttfärs - långkok - oxsvans - oxsvansragu - rödvin