Restaurangtips i Köpenhamn

 
 
 
I måndags var jag i Köpenhamn, och där åt jag på en riktigt bra restaurang som jag kan rekommendera. Llama ligger ca vid Magasin du Nord och serverar sydamerikansk mat med fokus främst på Peru och Mexico. Lokalen är fantastiskt designad, och har vunnit pris för "Interior design of the year" på International Design Awards i USA. Menyn består av smårätter som serveras "family style" så att man delar på allt. En tapasvariant kan man väl egentligen säga. 
Vi startade med tacos med fisk och kött, tostada med krabba och lime och så den stora stjärnan: oxhjärta med en ost och chillikräm. Det var helt otroligt gott, bland det bästa jag ätit faktiskt. Hjärtat var skuret i tunna skivor och grillat på spett. Det var riktigt mört och hade en fantastisk röksmak. Många är säkert skeptiska till hjärta och tänker på lever och njurar och annat hemskt, men hjärta är mer likt kött än inälvsmat. 
Efter detta blev det ceviche och tiradito, det vill säga råmarinerad fisk, som ni ser på bilden ovan. Jag älskar ceviche, så detta var en hit. Dock menade yngsta sonen att min hemlagade var bättre, och det var ju trevligt. 
Slutligen åt vi pärlhöna med grillad sallad, hel grillad dorade och tamales.
Dessert blev det så klart, och favoriten där var en fantastisk rätt med syltade bananer, karamelliserade popcorn och glass serverat med en chokladsås tillsmakad med Mezcal. Helt otroligt. 
Prismässigt tyckte jag inte det var så illa, fem personer blev goda och mätta för 2000 danska. 
Lllama är väl värt ett besök, och ni kan läsa mer om stället på www.llamarestaurant.dk
ceviche - danmark - köpenhamn - mexico - oxhjärta - peru - resor - restaurang - restauranger - restaurangtips - tiradito