Smoke in the North

 
Jag älskar bbq. Och då pratar vi inte om snabbgrillning av flintastek, utan äkta amerikansk bbq där man kör kött low and slow. Förra året tog jag min besatthet till en ny nivå genom att gå domarkurs i bbq hos Kansas City Barbeque Society, KCBS. Så nu är jag certifierad bbq domare och kan döma i alla KCBS tävlingar.
Än så länge finns det dessvärre få tävlingar i Skandinavien. Men i helgen var det en som jag hade glädjen att få döma, Smoke in the North i Göteborg. 31 lag deltog och man tävlade i chicken, ribs, pork, brisket och specialgrenen bacon. Som domare bedömer man köttet på utseende, smak och tenderness i skalan 1-9. KCBS har blind tasting för domare så vi som dömde satt i ett tält och fick godsakerna serverade till oss. För en köttälskare får ju detta anses som något av ett paradis.... Utmaningen är att kontrollera sig så man inte blir mätt innan man är genom alla bidrag.
Det var så klart otroligt mycket bra, men också en hel del där man kände att man själv skulle gjort det bättre. Vinnare blev till slut ett amerikanskt lag med det vackra namnet Buttrub.
Enda nackdelen med att vara domare är att man inte fick fotografera köttet, så har inte några köttbilder. Men använd sökord smokeinthenorth på instagram så får ni se en del av alla godsaker.
Bbq - barbeque - göteborg - kcbs - smoke in the north - tävling