Tataki på val i salladsblad med miso och 63 graders ägg

 
 
 
Valkött är inte direkt något som är vanligt i svenska mataffärer, men i Norge får man tag på det relativt lätt. Jag är väldigt förtjust i val, och äter det gärna även om jag vet att det av vissa anses vara något kontroversiellt. 
Val är mer liknande kött än fisk, och kan till utseendet påminna om oxfilé. Jag föredrar att äta min på samma sätt som tonfisk, antingen helt rå eller stekt och med rå kärna. 
Det är en relativt sund fisk (eller däggdjur är det väl egentligen), med ca 2.5 % fetthalt och 115 kalorier per 100 gram, så detta kan man hälsomässigt äta med gott samvete.
 
Detta är en asiatiskinfluerad valrätt som jag gjorde häromdagen. Den bygger på den koreanska rätten "ssam" där man lägger kött och olika örter i salladsblad och äter som en wrap. Istället för kött har jag val tillberedd som japansk tataki.
 
Valen har jag grillat ca 1 minut på varje sida på stark värme, och skärt i tunna skivor. Sen har jag lagt det på ett salladsblad och haft på diverse tillbehör. Man kan ju variera dessa i evigheter, men denna gången hade jag:
 
- 63 graders ägg (kokt sous vide på 63 grader i ca en timme)
- Miso
- Syltad rödlök
- rostad lök
- koreansk angel hair chilli.
 
Så här såg den grillade valen ut, som ni ser så kan det påminna om en grillad bit oxkött snarare än fisk.
 
 
 
 
63 graders ägg - angel hair chilli - fisk - hälsosam - japansk - koreansk - miso - salladsblad - ssam - tataki - val - valkött